Sektor farmaceutyczny stawia na reklamę

Home  >>  Uncategorized  >>  Sektor farmaceutyczny stawia na reklamę

Sektor farmaceutyczny stawia na reklamę

   Uncategorized   styczeń 3, 2017

Reklama leków oraz suplementów diety staje się istotnym orężem sektora farmaceutycznego. Tylko od stycznia do września bieżącego roku wydał on o 87 mln zł więcej niż w tym samym czasie w 2015 roku, co oznacza wzrost o 14% – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Liderem tegorocznego rankingu firm z największymi nakładami na budżet reklamowy okazała się … polski Aflofarm, który na promocję swoich leków OTC i suplementów diety w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku ponad 207 mln zł, o prawie 23 mln więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku i cztery razy więcej niż drugi producent w sektorze – USP Zdrowie.

Gra warta świeczki

Wyścig o pacjentów na dobre wpisał się w strategię firm produkujących preparaty dostępne bez recepty – motorem są potrzeby pacjentów, a paliwem podsycającym ich zakupy właśnie reklamy emitowane w środkach masowego przekazu. Z danych DNB Bank Polska i firmy Deloitte „Sektor farmaceutyczny i med-tech” – Polacy wydają rocznie na farmaceutyki średnio 139 euro na osobę. Nic więc dziwnego, że o lekowy budżet Kowalskiego intensywnie walczy branża farmaceutyczna. Na rynku reklamodawców branża farmaceutyczna zajmuje 8 miejsce w rankingu największych nakładach na promocję.

Zdaniem Codemedia reklamodawcy z branży farmaceutycznej i parafarmaceutycznej wydali od stycznia do września 2016 roku prawie 670 mln zł na promocję, co stanowi 94 proc. wydatków całego sektora produktów farmaceutycznych. Co ciekawe udział pozostałych branż wyniósł odpowiednio: usługi zdrowotne – 3 proc., sprzęt medyczny – 2 proc., produkty i usługi medyczne dla zwierząt – 1proc.. Największy wzrost inwestycji w promocję rok do roku zanotowała branża sprzętu medycznego, która o ponad 100 proc. zwiększyła nakłady reklamowe.

Przeziębienie, witaminy i problemy gastryczne

W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku najwięcej wydano na promocję środków przeciw przeziębieniu – ta kategoria preparatów miała 18 proc. udział w budżecie reklamowym firm sektora farmaceutycznego. W okresie od stycznia do marca ich promocja pochłonęła ponad 100 mln zł.

Numerem dwa minionego roku były witaminy, środki pobudzające i środki odpornościowe, które zgarnęły 17 proc. udziału, a na trzecim środki wspomagające układ trawienny z 12 proc. udziałem. Zdaniem ekspertów warto odnotować również analogiczną dla wydatków pacjentów sezonowość cechującą nakłady reklamowe. „W okresie jesienno-zimowym najwięcej na promocję przeznaczają przede wszystkim producenci środków przeciw przeziębieniu i wspomagających odporność oraz witamin”- oceniają analitycy Codemedia i wskazują, że w 2015 roku prawie 90 proc. inwestycji na reklamę tych pierwszych przypadło na pierwszy i czwarty kwartał. W 2017 roku powinno być podobnie.

Eksperci Codemedia zwracają również uwagę, że pierwszy i czwarty kwartał są kluczowe dla reklamodawców z branży farmaceutycznej z uwagi na generowaną w tym okresie największą sprzedaż. Jedyną perturbacją dla branży farmaceutycznej mogą okazać się zapowiadane zmiany legislacyjne MZ w obszarze reklamy leków OTC i suplementów diety.

Aflofarm króluje w reklamach

Niekwestionowanym liderem wśród reklamodawców z sektora farmaceutycznego jest Aflofarm. Jego wydatki na reklamę w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku stanowiły 30 proc. inwestycji całego sektora. W minionym roku reklamował on najsilniej pięć swoich brandów – NeoMag, Travisto, Hepaslimin, Calominal i Halitomin. Na podium znaleźli się również – USP Zdrowie oraz Olimp Laboratories produkujący suplementy diety.
W TOP 10 najbardziej reklamowanych brandów w okresie od stycznia do września 2016 roku znalazły się:

  • tabletki przeciwbólowe: Apap, Ibuprom, Pyralgina (odpowiednio na miejscach: 3, 6 i 9);
  • środki odchudzające: Therm Line (miejsce 4) i Calominal (miejsce 8);
  • preparaty poprawiające trawienie: Travisto (miejsce 5) i Hepaslimin (miejsce 7).

W zestawieniu uplasował się a także Voltaren (miejsce 2), Halitomin (miejsce 10), a numerem jeden był NeoMag, na reklamę którego Aflofarm wydał o ponad 100% więcej w porównaniu roku do roku.

Leki na szklany ekran

Sektor produktów farmaceutycznych w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. zdecydowanie najwięcej wydał na reklamę w telewizji – 58 proc. nakładów. Kolejne kawałki tortu reklamowego lokowane były w radiu (21 proc.), magazyny (16 proc.), Internet (3 proc.) oraz gazety (2 proc.).

„Farmacja zajmuje drugie miejsce po kategorii żywność pod względem wydatków w TV i rok do roku wydatki te rosną niwelując różnice pomiędzy dwoma kategoriami. Telewizja to wciąż najlepsze medium do szybkiego budowania zasięgu w krótkim czasie o jednym z najniższych kosztów dotarcia do grupy celowej. Nic zatem dziwnego, że reklamodawcy z branży farmaceutycznej podnoszą wydatki właśnie na reklamę w tym medium. Ta kategoria jest bardzo silnie reprezentowana – co 5 reklama w bloku reklamowym należy do farmacji, a w styczniu co 3, co stanowi 20 proc. udział GRP kategorii w rynku reklamy. Dodatkowo, branżę charakteryzuje generyczność komunikatów reklamowych (generalnie wszystkie są identyczne, promują te same benefity w analogicznych sytuacjach życiowych, niestety niczym się nie wyróżniają). Ponad 70 reklam preparatów farmaceutycznych jednego dnia „bombarduje” widza co 30 minut. Przy takim obłożeniu reklamami zwłaszcza w pierwszym kwartale i w czwartym kwartale trzeba się wykazać dużym doświadczeniem i znajomością kategorii, aby skutecznie zaplanować kampanie w telewizji” – komentuje Robert Stępniewski digital media buying director.

Co ciekawe – największy reklamodawca Aflofarm – na promocję w telewizji przeznaczył zdecydowanie mniejszą (45 proc. udziału) część budżetu niż cała branża. To o 20 punktów procentowych mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku wydał więcej na promocję w radiu i magazynach, odpowiednio o 9 i 11 punktów procentowych.

źródło: pulsfarmacji.pl

Comments are closed.