Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało nowe rozporządzenie o kształceniu dzieci niepełnosprawnych

Home  >>  Aktualności  >>  Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało nowe rozporządzenie o kształceniu dzieci niepełnosprawnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało nowe rozporządzenie o kształceniu dzieci niepełnosprawnych

   Aktualności,Media   Sierpień 24, 2015

Nowe rozporządzenie określające zasady kształcenia niepełnosprawnych dzieci i uczniów zostało podpisane 24 lipca. Wprowadza zmiany, o których eksperci mówili od dawna. Jednym z głównych problemów była dotychczas kwestia zatrudnienia dodatkowego pedagoga dla niepełnosprawnego ucznia, który uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej.

Do tej pory decyzję w tej sprawie podejmowały samorządy i często odmawiały takiego wsparcia, tłumacząc się brakiem pieniędzy. Od przyszłego roku w przypadku dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnością sprzężoną (dwie i więcej niepełnosprawności na raz), którym poradnia zaleci takie wsparcie, zgoda samorządu na zatrudnienie dodatkowego nauczyciela nie będzie wymagana.

Dzieci z autyzmem w polskim systemie oświaty

Według danych Systemu Informacji Oświatowej, w polskich przedszkolach i szkołach uczy się 7815 dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera*. 88% z nich uczęszcza do szkół ogólnodostępnych, a 12% do specjalnych. System oświaty zapewnia każdemu z wsparcia w rozwoju i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosownie do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Ważną częścią wsparcia jest przygotowanie kadry edukacyjnej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami – w ramach projektów systemowych aż 52 tysiące nauczycieli zostało przeszkolonych w tym zakresie.

Wsparcie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym również autystycznych, przejawia się głównie poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości uczniów, możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej, umożliwienie nauki we wszystkich typach szkół zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi oraz predyspozycjami, a także poprzez opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez np. umożliwienie realizowania indywidualnego procesu kształcenia i zajęć rewalidacyjnych.

Więcej na: https://archiwum.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3347%3Adzieci-z-autyzmem-w-polskim-systemie-owiaty&catid=60%3Aksztacenie-i-kadra-specjalne-potrzeby-edukacyjne-default&Itemid=85

źródło: www.men.gov.pl

Comments are closed.