Ponton: młodzież ma braki w podstawowej wiedzy na temat seksualności

Młodzież ma braki w podstawowej wiedzy na temat seksualności – takie wnioski wyciągnęli przedstawiciele Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton podsumowując dziewiątą edycję wakacyjnego telefonu zaufania dla młodzieży.

Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton, działająca przy Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, co roku w czasie wakacji uruchamia telefon zaufania, pod którym ekspertki i eksperci odpowiadają na pytania młodzieży związane m.in. z dojrzewaniem, zdrowiem, seksualnością i antykoncepcją, relacjami – nie tylko intymnymi. Koordynatorka Grupy Ponton Aleksandra Józefowska poinformowała na konferencji prasowej, że podczas tegorocznej edycji wakacyjnej infolinii było 561 zgłoszeń z różnych kategorii od młodych ludzi. Dominującą grupą wiekową były nastolatki w wieku 14-18 lat. Podczas dwugodzinnego dyżuru średnio 10 osób otrzymywało poradę oraz wsparcie. Jak mówiła, młodzież wciąż ma braki w podstawowej wiedzy na temat seksualności, na co wskazują powtarzające się co roku pytania od młodych ludzi. – W tym roku szczególnie zaniepokoiły nas zgłoszenia od bardzo młodych dziewcząt (poniżej 15 roku życia) deklarujących chęć rozpoczęcia współżycia seksualnego – podkreśliła edukatorka seksualna z Grupy Ponton, Małgorzata Kot. Wyjaśniła, że dziewczęta te najczęściej jako powód wskazywały uczucie do chłopaka, a także obawę przed jego rozczarowaniem. Józefowska, dodała, że te zgłoszenia oraz wiele innych wskazywały na brak asertywności wśród młodzieży. – Młodzi ludzie nie mają świadomości własnych praw, nie wiedzą, że w każdej chwili mogą powiedzieć: nie – oceniła. Kot poinformowała, że wiele pytań, które zadawali młodzi ludzie, dotyczyło fizjologii i kompleksów. – Młodzi ludzie wpadają w kompleksy, ponieważ nie potrafią odróżnić rzeczywistości od fikcji pornograficznej – oceniła. Bardzo wiele sms-ów i telefonów dotyczyło obszaru antykoncepcji. Wakacyjny Telefon Zaufania Grupy Ponton działał od 1 lipca do 31 sierpnia, codziennie, w godz. 19-21, a pytania można było zadawać telefonicznie lub przez SMS-y. Działanie telefonu zaufania po raz pierwszy wsparło Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Źródło: rynekzdrowia.pl